KezdőlapKönyvekVideók

Felkészítés a szentségekre

1. rész
Miért éppen a Katolikus Egyházban találom meg a legtisztább vallási igazságot?

A különféle vallások más-más úton keresik Istent, és különféle módon igyekeznek kielégíteni a természetfeletti életre irányuló igényeiket. A hívő nagykorúságra ké-szülő fiatal már nem elégedhet meg azzal a válasszal, hogy szerencsés, mert katoli-kus családba született. A bérmálás egy olyan állomás az életében, amikor önállóan, tudatosan döntenie is kell a katolikus hit tartalma, gyakorlata és életet beteljesítő reménye mellett.

Miért ez a leghelyesebb, amit tehet?

  1. A katolikus hit vallja, hogy a különféle vallásalapítók helyett maga az Isten Fia jött el, valóságos emberré lett, hogy a teljes igazságra elvezesse az emberiséget.
  2. Ebben a hitben találjuk meg az Istentől kapott legteljesebb kinyilatkoztatást, a katolikusok rendelkeznek a teljes, csonkítatlan Bibliával és a Szenthagyománnyal.
  3. A Katolikus Egyházban töretlen az apostoli folytonosság, azaz a személyesen Jézustól, az apostolokon és utódaikon hozzánk érkező tanítás és papi lelki hatalom. Mindezt a Szentlélek erejével egyik nemzedék örökítette át a következőre – napjain-kig, megszakítatlanul.
  4. Nekünk, katolikusoknak áll rendelkezésre a legteljesebb isteni kegyelmet közve-títő lehetőség: a hét szentség alapján.
  5. Egyedül mi hisszük, hogy hívő közösségünk a pápa és a vele egységben lévő apostol-utódok (püspökök) vezetésével – hit és erkölcs terén tévedhetetlen, mert az Egyházat a Szentlélek vezeti.

Katolikusnak lenni tehát nem szerencse, érzelmek vagy népszerűség kérdése, ha-nem főként a fenti szempontok belátása alapján e közösség és hit tudatos és hálás vállalása.

Hálaadás a vallásomért

Mennyei Atyám! Bármilyen úton is jutottam el a Katolikus Egyházhoz, köszönöm neked. Hálás vagyok a nekünk adott isteni üzenetért, ami reménytelivé teszi életünket, és amelyet katolikusként ismerhetek meg a legteljesebb módon. Hálás vagyok a tiszta látásmódért, amellyel Szent Fiadhoz, Jézushoz közeledhetek, és tévedések nélkül, pontosan tudhatom, hogy ki Ő. Hálás vagyok azokért a biztos elvekért, melyek az örök üdvösséghez, életem betel-jesedéséhez vezetnek, és azért a Veled való szeretetközösségért is, amely a szentsé-geken keresztül Jézus életébe kapcsolnak be engem és testvéreimet. Segíts, Uram, hogy Egyházadban ne legyek elkényeztetett gyermek, aki ezeket a kivételes aján-dékokat hangulata, kedve, sodródása szerint fogadja el, vagy utasítja vissza. Ke-gyelmed erejével tartson ki bennem a hálás és örömteli ragaszkodás, mellyel máso-kat is ide vonzhatok.
Ámen.

2. rész
Mit és hogyan ad tudtunkra Isten?

Amit Isten az ember tudtára ad, annak összefoglaló neve: kinyilatkoztatás. Isten a mi, teremtett világunk felett áll, Ő senkitől nem függ, mi viszont mindenben tőle függünk. Ezért már az is az Ő szerető mindenhatóságának következménye, hogy bármit tudtunkra ad.
Isten két témakörben tanít bennünket. Először is önmagát tárja fel előttünk, tehát elmondja, hogy ki Ő. Miután valamennyire sikerült Őt megismernünk, önkéntelenül is megkérdezzük: mi a terve az emberrel? Az erre adott válasz az isteni tanítás második témaköre.

Az isteni tanítást két forrásból ismerhetjük meg:

  1. Az első a Szentírás, azaz a Biblia. A Szentlélektől sugalmazott 72 könyv összessége. Az Ószövetség 45, míg az Újszövetség 27 könyv. A kettő közötti választóvonal Jézus Krisztus megszületése.

    1. Az Ószövetség üzenete:
      • Isten a semmiből, puszta akaratából, szeretetből teremtette a mindenséget.
      • Isten saját képmására teremtette az embert, ez az emberi méltóság alapja.
      • Az embert megkísértette az első lázadó angyal, a sátán, ezért bűnbe esett. Az első, valamennyiünket képviselő emberek bűnét mindannyian örököljük (áteredő bűn).
      • Isten ad még egy esélyt az embereknek a földi élettel, és megígéri a Megváltót, aki kiszabadítja az embert a sátán hatalma alól.

    2. Az Újszövetség üzenete:
      • Isten elküldi a Megváltót.
      • Jézus, az Isten Fia valóságos emberként köztünk él, életével példát ad és átérzi a mi emberi sorsunkat.
      • Nyilvános működése során tanít, megígéri a beteljesülést, az örök boldogságot, tanítását csodáival igazolja.
      • Szentségeket ad, hogy később az Ő életébe bekapcsolódhassunk.
      • Tanítványi körével felépíti az Egyház emberi szerkezetét, és megígéri, hogy mindezt élővé teszi a Szentlélek kiárasztása által.
      • Kínhalált szenved, feltámad, felmegy a mennybe, és kiárasztja a Szentlelket egyházára.
      • Az Újszövetség az egyházban folytatódik, örök időkre érvényben marad.

  2. A másik forrás a Szenthagyomány, az Egyház élő tanítása, ugyanattól a Szentlélektől ered, aki a Bibliát sugalmazta. Igehirdetésben, biztos hitigazságok megfogalmazásában, az egyház liturgikus életében és egyéb tanítást, valamint példát jelentő megnyilvánulásaiban alkalmazza az egyes korokra a Biblia tanítását.

A kinyilatkoztatást a hittan és az igehirdetés figyelmes hallgatásával, megfontolásával, egyéni életünkre alkalmazásával, emellett a Bibliában, valamint a hit világából merítő egyéb olvasmányokban való rendszeresen elmélyedéssel fogadhatjuk be.

Imádság – válaszként az Üzenetre

Istenem, beavattál egy csodába, amely által én, az egyszerű, gyenge halandó lény megérthettem a Te végtelen istenséged üzenetét. Ezáltal tudhatok rólad és arról a szerető, atyai tervről, amit nekem, gondokkal, fájdalmakkal és aggodalmakkal küzdő embernek szánsz. Uram, már maga, a tudás is vigasztal, hogy az élet mélyére láthatok kinyilatkoztatásod révén. Megerősít az a bizalom, amellyel feltárod nekem önmagadat és isteni titkaidat. Reményt és küzdőképességet ad, hogy beavatsz rám és embertársaimra vonatkozó örök terveidbe. Olts szívembe és értelmembe érdeklődést, Istenem, hogy tanításod megismerésére nagykorú keresztényként is mind mélyebben törekedjek.
Ámen.

3. rész
A kinyilatkoztatás alapvető hittartalmai

Hiszek az egy Istenben, mindenható Atyában,…
Egyetlen Istenben hiszünk, aki minden felett áll, mert minden tőle származik. Jézus Krisztus tudtunkra adta, hogy Isten a mi Atyánk. Istenben három személy van: az Atya, a Fiú és a Szentlélek. Ezt a hittitkot hívjuk Szentháromságnak.

…mennynek és földnek, minden láthatónak és láthatatlannak teremtőjében.
Isten a természetes és természetfeletti világ megteremtője. Mindezeket szeretetének megosztásáért, szabadon teremtette. A természetes világban Isten „társai” az embe-rek, a természetfeletti világban pedig az angyalok.

Hiszek az egy Úrban, Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában,…
Hitünk igazságait a legteljesebb módon Jézus Krisztustól kaptuk meg, aki a máso-dik isteni személy, a Fiú, de emberként jött el közénk.

aki az Atyától született, az idő kezdete előtt,…
A Fiú öröktől fogva, tehát a teremtést megelőzően az Atyától származik.

Isten az Istentől, világosság a világosságtól, vasóságos Isten a valóságos Istentől.
A Szentháromság személyei egyenrangúak. Teljes és valóságos istenség mindhárom személy, hiszen elválaszthatatlanok egymástól. Az Isten világossága az egyetlen szellemi igazság-forrás.

Született, de nem teremtmény, az Atyával egylényegű, és minden általa lett.
A Fiú személye nem teremtmény, hiszen azonos lényegű az Atyával, ugyanazt a teljes isteni természetet hordozza.

Értünk, emberekért, a mi üdvösségünkért leszállott a mennyből,…
A teremtetlen, abszolút létben élő Isten vállalja a teremtett világban a bűnbeesett ember megromlott életét, valóságos emberi természetbe testesül, hogy visszavezes-sen bennünket a tökéletesen boldog életbe.

Megtestesült a Szentlélek erejéből, Szűz Máriától és emberré lett.
Teljes emberi természetbe testesül, hogy a teljes embert megválthassa. Annak érde-kében, hogy a Megváltó egészen tiszta, bűntelen körülmények között születhessen meg, kiválasztott édesanyja, Szűz Mária már előre, Jézus megváltó érdemeiért men-tesül az áteredő bűntől (Szeplőtelen fogantatás). Mária szűzen, a Szentlélek csodája révén foganja Jézust, így az Üdvözítő sehonnan nem örökli az áteredő bűnt, szemé-lyes bűne pedig magától értetődően nincs.

Poncius Pilátus alatt értünk keresztre feszítették, kínhalált szenvedett és elte-mették.
A hitvallásban szereplő személy római helytartó volt, ez jelzi, hogy Jézus Krisztust konkrét, történelmi személyként tiszteljük, aki korának legkegyetlenebb kivégzése szerint halt meg megváltásunkért. Jelszerű sírba temették, amelynek üresen mara-dása a feltámadás jelévé vált.

Harmadnapra feltámadt az Írások szerint.
Jézus Krisztus az ószövetségi jövendölések szerint az emberiség Megváltójának bi-zonyult, ami test szerinti feltámadásával, mint legnagyobb csodájával bizonyított.

Felment a mennybe, ott ül az Atyának jobbján,…
Miután törékeny emberi testben a földön úrrá lett a bűnön és a halálon, isteni dicső-ségében elfoglalta helyét a mindenség feletti hatalma szerint.

…de újra eljön dicsőségben ítélni élőket és holtakat,…
Jézus lelki éberségre tanít bennünket, hiszen nem tudhatjuk sem a napot, sem az órát, amikor már teljes isteni hatalmával és dicsőségével visszajön, hogy örök sor-sunkat meghatározó, végső ítéletet mondjon a világ, azaz minden ember felett. A történelem lezárása és megítélése tehát váratlan pillanatban jön el.

…és országának nem lesz vége.
A Megváltó műve nem függ az emberi történelem és a különféle felfogások változá-saitól, de még az egyház statisztikai adataitól, a hívők és hittagadók arányától sem. Ő marad mindörökre a történelem és az egész teremtés Ura.

Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben,…
A Szentlélek a harmadik isteni személy, aki által kapcsolatban lehetünk Istennel, és aki ezáltal értelmet ad az életünknek.

…aki az Atyától és a Fiútól származik,…
Ő az Atya és a Fiú szeretete, aki a másik két isteni személytől, mint közös forrásból (őselvből) fakad.

…akit éppúgy imádunk és dicsőítünk, mint az Atyát és a Fiút,…
A Szentlélek az Atyával és a Fiúval egyenrangú Istenség.

Ő szólt a próféták szavával.
Ő volt az Ószövetség sugalmazója is a szent szerzőkön keresztül, még mielőtt is-mertük volna.

Hiszek az egy, szent, katolikus és apostoli Anyaszentegyházban.
Az egyház édesanyánk, amely összefogja gyermekeit. Amint az anya szíve alatt hordozza magzatát, úgy hordozza az egyház misztikus módon Jézust a Szentlélek által.
Az egyház egy, mert Jézus egyetlen egyházat alapított, a megkereszteltek közössé-gét. Ennek az egyetlen egyháznak három csoportja van: a küzdő egyház – a földi próbatételt teljesítők közössége, a szenvedő egyház: a tisztítótűzben üdvösségre ké-szülő lelkek, és a dicsőséges egyház – a már örök boldogságra jutott lelkek családja.
Az egyház szent, mert eredete, küldetése természetfeletti és közvetlenül kapcsolat-ban áll Istennel. Létrejötte nem vezethető vissza puszta földi kezdeményezésre.
Az egyház katolikus, azaz egyetemes, mert mindenkinek csak ezen a közösségen keresztül adódhat üdvösség.
Az egyház apostoli, mert hitben és a papi, lelki hatalom továbbörökítésében folya-matosan és töretlenül hordozza az apostolok Jézustól kapott örökségét.

Vallom az egy keresztséget a bűnök bocsánatára.
Saját bűneinkről a magunk erejéből nem szabadulhatunk meg, Jézus Krisztus meg-váltó művébe a keresztség szentsége által kapcsolódtunk be.

Várom a holtak föltámadását…
Az ember test és lélek egységeként alkot egy teljes személyiséget. Ezért örök sor-sunk a feltámadással teljesedik majd be, az üdvözült lelkek is várnak még erre Is-tennél. (Ezért nem hiszünk semmilyen lélekvándorlásban, mert az a személyiség egységét törné meg.) A feltámadással a teljes ember, teljes személyiség szerint test-ben és lélekben jut el a teljes boldogságra.

…és az eljövendő örök életet. Ámen.
Földi életünk – próbatétel. A krisztusi élet vállalásától vagy megtagadásától függ, hogy az üdvösségre, vagy a kárhozatra jutunk-e örök életünkben, melyben már nem lesz változtatási lehetőség. Az igaz hívő ember az örök élet, üdvösség remé-nyéből merít erőt a próbatétel kiállásához. Mihelyt a halál kapuján át eljutottunk erre az örök ünnepre, nem lesz több kísértésünk, nehézségünk, lelkünk és sorsunk nem lesz kitéve több veszélynek.

Hitvalló ima Isten előtt

Uram, hiszem, elfogadom és készen állok egész életemet, gondolkodásmódomat, sőt érzelmeimet is aszerint alakítani, amit a katolikus hit tanításából megismerek. Tudom, hogy ez nem valami szánalmas, szolgai engedelmesség, sőt, gyönyörkö-döm e hit logikus, tiszta felépítésében. Tudom, hogy minden más, ami ezen kívül van, önkényes emberi fantázia, miért építeném bármi egyébre az életemet, akkor is, ha valami pillanatnyilag vonzóbbnak tűnik? Hozzád tartozom, Istenem, rád ha-gyatkozom, és megvallom mindazt, amit egyházad által, rajtam keresztül akarsz a világ tudtára adni akkor is, ha mindezt bárki elutasítással fogadja.
Ámen.